La ce benzinarie NU vrei sa alimentezi in luna Februarie

miercuri, 19 ianuarie 2011

Șoferii acuză, statul se încruntă, petroliștii tac, prețul benzinei ia foc



Majorarea accelerată a prețului carburanților a determinat șoferii să caute metode inedite de protest și autoritățile să promită controale. Cu toate acestea, litrul de benzină are mai multe șanse de scumpire decât de ieftinire și în 2011.
Benzina și motorina s-au scumpit constant anul trecut, înregistrând majorări de peste 15%, în medie. Scumpirile au fost, de fiecare dată, mici, echivalentul a câțiva bani pe litru, iar aceasta a făcut ca populația să le sesizeze mai greu. Deși orice proprietar de autoturism observa că achiziționează tot mai puțin combustibil cu aceeași sumă de bani, spiritele s-au inflamat doar după ce benzina a depășit pragul psihologic de 5 lei pe litru.

Revista Capital a scris, încă de acum o lună, că prețul fără taxe al benzinei și motorinei este mai mare în România decât în state dezvoltate ale Europei, situație cel puțin bizară. Explicațiile sunt variate și merg de la ineficiența industriei autohtone până la infrastructura proastă sau inexistentă. Iar cea mai mare parte a problemelor se poate rezolva de către stat, efectele directe (după cum veți vedea în material) fiind resimțite de către populație și de companii. Diferența dintre un drum de patru ore București-Cluj (cât ar fi dacă ar exista o autostradă între cele două orașe) și unul de opt ore, cât durează în prezent, se traduce prin consum de combustibil. Pentru ce mai plătim taxă de drum?
Deocamdată, însă, oamenii au încercat să înțeleagă de ce este prețul atât de mare, prin prisma producătorilor. Adică, avem producție internă, cu un preț de extracție de câteva ori mai mic decât cel internațional, dar prețul la pompă este egal cu cel din Austria. Din păcate, nici statul nu știe exact - sau se ferește să comunice - din ce este compus prețul benzinei care iese din rafinării.

Continuare click aici
Sursa : capital.ro

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu